Injeksjonsbehandling

ULTRALYDVEILEDET INJEKSJON

Enkelte diagnoser behandles mest effektivt med injeksjoner. Under en ultralydveiledet injeksjon kan behandleren til en hver tid se hvor nålen befinner seg i forhold til vevet som skal behandles. På denne måten blir selve stikket mer skånsomt og plassering av medikament mer presist. Alle injeksjoner gjøres ultralydveiledet her på klinikken.

VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR

Er det smertefullt å få injeksjon?

I de fleste tilfeller er ikke injeksjonen særlig smertefull. Ved prosedyrer som kan gi ubehag brukes det lokalbedøvelse. I dagene etter injeksjon er det vanlig med en sårhet i området.

Er det bivirkninger ved injeksjon?

Bivirkninger avhenger av preparatet som brukes i den aktuelle behandlingen. Det er vanligvis ingen store bivirkninger, men det er noen mindre vanlige forbigående ved bruk av bla. kortison. Det blir alltid gitt skriftlig og muntlig informasjon i forkant av behandling.

Hvor mange injeksjoner må jeg ha?

I de fleste tilfeller er det kun nødvendig med en enkelt injeksjon. Det er allikevel noen diagnoser, bla. "Frozen shoulder" som har godt dokumentert større effekt på smerte og bevegeliget av flere injeksjoner (inntil 3). Det gjøres alltid en vurdering ca. to uker etter injeksjon.

SAMARBEID MED DIN FASTLEGE

All injeksjonsbehandling som gjennomføres ved klinikken gjøres i samråd med din fastlege. Dette er viktig for din sikkerhet og for å sikre rett behandling for hver tilstand. Ettersom legen er medisinsk ansvarlig ved bruk av reseptbelagte legemidler utføres injeksjoner her som en delegert oppgave fra ansvarlig lege. Din lege har best oversikt over din medisinske situasjon og har høy kompetanse innenfor bruk og kombinasjon av legemidler.

- Frozen shoulder

- Slimposebetennelse (eks. hofte, skulder, kne)

- Leddbetennelse (artritt)

- Seneskjedebetennelse ( eks. deQuervain (tommel))