Injeksjonsbehandling

ULTRALYDVEILEDET INJEKSJON

Alle injeksjoner gjøres ultralydveiledet hos oss. For deg som pasient betyr det at risikoen for uønskede skader på leddflater, brusk, sener, fettputer nerver eller blodkar minimeres. Det sikrer også at medikamentet som injiserers havner der vi ønsker det. Ta gjerne kontakt om du ønsker en vurdering av injekjonsbehandling for din plage.

Noen diagnoser har best prognose ved injeksjonsbehandling, men i de fleste tilfeller forsøker man trening, trykkbølgebehandling, hvile og/eller NSAIDS før man vurderer injeksjon. Formålet er å dempe inflammasjonen i vevet. Man kan også bruke lokalbedøvende medisiner for diagnostikk. Da bedøver man en struktur for å undersøke om det er den som skaper smertene til pasienten. Med ultralydveiledet prosedyre er det også mulig å behandle (skylle eller aspirere) kalk fra en sene, f.eks. i skulderen (rotatorcuffen).

VANLIGE SPØRSÅL OG SVAR

Er det smertefullt å få injeksjon?

I de fleste tilfeller er ikke injeksjonen særlig smertefull. Ved prosedyrer som kan gi en del ubehag brukes det lokalbedøvelse. I dagene etter injeksjon er det vanlig med en sårhet i området.

Er det bivirkninger ved injeksjon?

Bivirkninger avhenger av preparatet som brukes i den aktuelle behandlingen. Det er vanligvis ingen store bivirkninger, men det er noen mindre vanlige forbigående ved bruk av bla. kortison. Det blir alltid gitt skriftlig og muntlig informasjon i forkant av injeksjon.

Hvor mange injeksjoner må jeg ha?

I de fleste tilfeller er det kun nødvendig med en enkelt injeksjon. Det er allikevel noen diagnoser, bla. "Frozen shoulder" som har godt dokumentert større effekt på smerte og bevegeliget av flere injeksjoner (inntil 3). Det gjøres alltid en vurdering ca. to uker injeksjon som avgjør om det vil være anbefalt å gjennomføre en ny behandling.

"JEG HAR HØRT AT KORTISON ER FARLIG"

Mange pasienter har et anstrengt forhold til kortison og det finnes mange myter om preparatet. Kortison er et svært effektiv preparat i bruk for å stoppe en inflammasjon. Kortisonets virkningsmåte og effekt vil samtidig kunne virke negativt/nedbrytende på blandt annet bruskvev ved overdreven/langvarig bruk. Kortisoninjeksjoner brukes hos oss aldri som langvarig behandlingsmetode i seg selv, men som en måte å gjøre annen behandling/trening/funksjon mulig.

- Frozen shoulder

- Slimposebetennelse (eks. hofte, skulder, kne)

- Leddbetennelse (artritt)

- Seneskjedebetennelse ( eks. deQuervain (tommel))