Nålbehandling

INTRAMUSKULÆR STIMULERING

For mange er denne behandlingsformen kjent som nålbehandling eller triggerpunktsbehandling. Andre begreper er dry-needling eller IMS.

Tynne akupunkturnåler benyttes for å skape mikroskader i sene og/eller muskelvev for at kroppen skal starte eller effektivisere sin egen reparasjonsprosess. Mange opplever også lettelse i muskelspenninger etter skade eller overbelastning ved bruk av nåler. Sliter du med spente og vonde muskler kan IMS (Intramuskulær stimulering) være et godt verktøy i din behandlingsprosess.

HVA KAN BEHANDLES MED IMS?

Hodepine

Tensjonshodepine, altså hodepine som stammmer fra spent/stram/anspent nakkemuskulatur.

Stivhet og smerter i muskulatur

Muskulære smerter i hele kroppen, hvor andre diagnoser er utelukket..

Skulder- og nakkesmerter

Muskelrelaterte plager behandles gjerne med nåler

om andre diagnoser er utelukket.

HVOR MANGE BEHANDLINGER?

Dette varierer selvsagt noe fra lidelse til lidelse, men det er normalt med 3-5 behandlinger. Det  er ikke uvanlig å oppleve endring i symptomer etter første behandling.

Det gjøres en vurdering etter hver behandling og om det ikke er vesentlig endring i plager etter tre ganger forsøkes en annen behandlingsmetode.

ANNEN VIKTIG INFORMASJON

IMS er meget skånsomt, men noen tilstander/medisiner kan gjøre at du ikke kan/bør behandles;

• Graviditet (første trimester)
  • Sterke antikoagulerende (blodfortynnende)
  • Aktiv kreftdiagnose
  • Nylig kortisoninjeksjon